lördag 5 mars 2011

Prata

Jag tycker att det är viktigt att prata med hästen när man rider.
Inte så att man pratar såhär " åh Indiana vad duktig du är idag, och sen ska jag vara vid datan så du får mycket mat idag för du ska tävla imorgon o.s.v)
Men att prata lugnande när hästen är spänd, beröma när den är duktig, och säga till när den gör fel.
OCH SKATTA MYCKET! När du skrattar får du en glad och posetiv energi som smittar av sig på hästen.
Om hästen blir rädd för något, skratta och klappa istället för att korta tyglarna, späna dig och vara beredd på det värsta.

Jag pratar ibland med Indiana, när vi går promenader, marktränar & rider.
När vi går promenader brukar jag prata om allt möjligt, och ibland bara lyssna till naturen. När jag markränar så brukar jag mest beröma och skratta för det gillar Indiana.
Och när jag rider så berömer jag när det går bra.
Som idag på hopptävligen så berömde jag efter hindrerna, jag hörde igen annan göra det.
 Folk sitter oftast tysta på hästryggen och på marken. Man ska inte prata för mycket men något uppmuntrande ord till hästen tycker jag att man ska göra!

 // Ida

2 kommentarer:

  1. jag tycker det är jätte vikitg att pratat med hästen

    alltid när jag rid3r med elr utan sällskap så sjunger jag elr pratar med hästen

    SvaraRadera