måndag 14 mars 2011

Markträning

Markträning i ridhuset:

När vi först gick in var Indiana lite spänd för hingsten sprang utanför så jag började jobba med henne dirket så att hon skulle sluta tänka på hingsten.
Började med att hon skulle komma till mig och stanna, och inte vara för nära.
Sedan så sickade jag ut henne på volten ( flera månader sen jag gjorde det) i ena varvet gick det bra och såfort jag visslade kom hon in. Men i andra varvet var hon svårare ( som vanligt) Men det är bara att käpa vidare! Efter det blev det lite bus flytta framdel & bakdel. Ena sidan behöver jag bara nudda lite så flyttar hon framdel. Men andra sidan har hon inte riktigt fattat så det jobbar vi vidare på.

Bakdelen var det också ett tag sen vi flyttade men när hon inte riktigt förstod vände jag hennes ´huvud mot magen lite så förstod hon att hon skulle flytta rumpan.
I bugan så gick hon NÄSTAN ner, men sen resta hon sig igen xD
Vinka ( komando viftar med foten för om jag viftar med handen så blandar hon ibland ihop det med stanna) puss ( komando är att jag säger puss och pekar på munnen ) Vinka från sidan ( komando jag vinkar bredvid henne ) kram ( komando jag ger henne en kram och knäpper med fingrarna så att hon också kramar mig )
Buga jobbar vi på.
Flyttade henne också för tryck, lite tryck därframme = backa
När jag stod bakom henne och tryckte = gå fram, som hon först inte fattade.


 Hade tänkt ha henne lös en liten stund också idag, men det blev inte av.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar